TOOG 2028-verklaring – deadlines, gegevens, correcties en registraties
De TOOG-verklaring wordt maandelijks ingediend , ook als er in een bepaalde periode geen overdracht plaatsvindt die onder de procedure valt.
De grootste uitdaging zal niet het formulier zelf zijn, maar het verzamelen van consistente gegevens over fysieke voorraadbewegingen, waarde, valuta en aanpassingen.
Zes dingen om te onthouden
TOOG is verantwoordelijk voor het melden van overdrachten van eigen voorraad. De regels voor het invoeren van de procedure zelf worden apart uitgelegd in de TOOG 2028-handleiding – Verplaatsing van eigen goederen. Tot en met 30 juni 2028 de huidige regels voor IDT en INT van eigen voorraad.
Wanneer moet de TOOG-verklaring worden ingediend?
Overeenkomstig artikel 369xf van de btw-richtlijn, na de wijzigingen in de ViDA, bedraagt de verrekeningstermijn één maand en moet de aangifte worden ingediend vóór het einde van de maand volgend op de rapportageperiode.
Gegevens verzameld gedurende de eerste maand van de procedure.
Elektronische TOOG-verklaring voor juli.
Volgende maandelijkse factureringsperiode.
Elektronische TOOG-verklaring voor augustus.
Route, waarde, periode en identificatie
Uitvoeringsverordening (EU) 2026/1869 van de Commissie definieert een gemeenschappelijke elektronische gegevensstructuur voor de procedure.
Het eigenlijke begin van de beweging.
Plaats van ontvangst van goederen.
Belastinggrondslag exclusief btw.
Maand van verplichting.
Als ze gegeven werden.
Dit schematische diagram is gebaseerd op de EU-datastructuur en is geen officieel formulier. Het uiteindelijke scherm van het Poolse TOOG-systeem vormt nog niet de basis voor deze visualisatie.
TOOG-verklaring en -documenten
Het maandelijkse rapport presenteert geaggregeerde gegevens. De gegevens moeten het mogelijk maken om de specifieke bewegingen die tot het totaal hebben geleid, te reconstrueren.
Geaggregeerde gegevens
Voorbeeld: Duitsland – €40.000 aan overboekingen in een bepaalde maand.
Gedetailleerde geschiedenis
Elke overdracht, magazijnadressen, datum, omschrijving, hoeveelheid, waarde, valuta en latere wijzigingen.
Hoe bepaal je de waarde van de te verplaatsen goederen?
De regel in artikel 76 van de btw-richtlijn verwijst naar de aankoopprijs of de prijs van soortgelijke goederen, en bij afwezigheid daarvan naar de productiekosten die op het moment van overdracht zijn vastgesteld.
latere verkoopprijs
De geplande verkoopprijs van €99 is niet automatisch de overdrachtswaarde.
Waarde volgens artikel 76
Aankoopprijs, prijs van soortgelijke goederen of – bij afwezigheid van een aankoopprijs – productiekosten.
Hoe converteer je waarden in de TOOG-declaratie?
De richtlijn schrijft de euro voor, maar een land buiten de eurozone kan zijn eigen nationale valuta vereisen. Daarom bepalen we momenteel niet of het Poolse systeem technisch gezien in euro's of in Poolse zloty zal worden uitgevoerd.
Hoe corrigeer ik een fout in de TOOG-declaratie?
Selecteer het moment waarop de fout werd ontdekt. De correctieregels vloeien voort uit artikel 369xg van de btw-richtlijn.
Selecteer een antwoord
Je zult de juiste manier zien om de correctie aan te pakken.
Wanneer wordt een TOOG-nulverklaring ingediend?
Uitvoeringsverordening (EU) 2025/518 van de Raad voorziet in een nulverklaring wanneer er gedurende een bepaalde periode geen overdrachten of correcties hebben plaatsgevonden.
U dient maandelijks een nulverklaring in.
Dit is geen zuivere nul. De latere verklaring wordt gebruikt om de correctie ten opzichte van de eerdere periode weer te geven.
Bedrijf met drie routes in oktober 2028.
Het gaat om de daadwerkelijke fysieke verplaatsing van de voorraad, niet om het land waar het bedrijf gevestigd is.
Voorraadpositie en voorraadbeweging
Het enkele feit dat goederen in een buitenlands magazijn blijven, leidt niet automatisch tot een nieuwe overdracht per maand.
Waar bevinden de goederen zich nu?
Vanwaar, waar en wanneer is het precies verplaatst?
Welke gegevens moeten 10 jaar bewaard worden?
De gedetailleerde informatiecatalogus volgt de TOOG-registratieregels. De periode wordt gerekend vanaf 31 december van het jaar waarin de overdracht plaatsvond.
Is uw systeem klaar voor TOOG?
Selecteer de gegevens die u vandaag kunt downloaden. Dit is een beoordeling van de gereedheid van de gegevens, geen controle op de naleving van de belastingwetgeving.
Beschikbare gegevens: 0 van de 9. Hoe meer gegevens er ontbreken, hoe meer integratiewerk er mogelijk nodig is vóór TOOG.
Hoe moet de workflow voor de TOOG-declaratie eruitzien?
Een herhaalbaar proces moet logistieke gegevens, prijsbepaling, correcties en archivering combineren.
Amazon FBA en 3PL – Verhuisgeschiedenis vereist
Voor geautomatiseerde bewegingen moet een bedrijf de volgende volgorde kunnen achterhalen: bronmagazijn → bestemmingsmagazijn → datum → SKU → hoeveelheid → waarde. We beschrijven het logistieke model uitgebreider in het artikel "BTW OSS, Amazon FBA en buitenlandse magazijnen".
Amazon FBA
Het rapport van de exploitant moet de reconstructie van verplaatsingen tussen centra in verschillende landen mogelijk maken.
Orderafhandeling / 3PL
Vóór 2028 is het raadzaam om het contract, de omvang van de gegevensexport en de mogelijkheid om de geschiedenis na beëindiging van de samenwerking te bewaren, te controleren.
Controleer eerst welke overboekingen TOOG kunnen binnenkomen
Deze handleiding behandelt het melden van incidenten. De gebruiksvoorwaarden worden beschreven in het hoofdartikel.
Wat gebeurt er als u uw verklaring niet indient?
Het land van identificatie stuurt tien dagen na de deadline een elektronische herinnering. Dit is geen verlenging van de deadline. Herhaaldelijk niet indienen van een verklaring of het niet aanleveren van documenten kan worden beschouwd als aanhoudende schending van de regels en leiden tot uitsluiting van de procedure.

Controleer of uw inventarisrapporten voldoende zijn voor uw maandelijkse aangifte
We analyseren gegevensbronnen, routes, prijzen, aanpassingen en hoe informatie wordt gearchiveerd van Amazon, 3PL, WMS en ERP.
Veelgestelde vragen over de TOOG-verklaring
Vanaf wanneer moet de TOOG-verklaring worden ingediend?
Vanaf 1 juli 2028 dienen belastingplichtigen die van deze procedure gebruikmaken maandelijks aangiften in voor in aanmerking komende overdrachten.
Wordt de TOOG-verklaring maandelijks gepubliceerd?
Ja. De factureringsperiode is een kalendermaand.
Wat wordt de deadline voor de TOOG-verklaring?
Tegen het einde van de maand volgend op de maand waarop de verklaring betrekking heeft.
Is het nodig om een nulverklaring in te dienen?
Ja, als er in die maand geen overboekingen hebben plaatsgevonden en er geen correcties zijn op voorgaande perioden.
Welke waarde van de goederen staat vermeld in de aangifte?
De aankoopprijs of de prijs van soortgelijke goederen, en bij afwezigheid van een aankoopprijs, de productiekosten vastgesteld op het moment van overdracht.
Wordt de uiteindelijke verkoopprijs weergegeven?
Nee. De daaropvolgende verkoop aan de klant is een aparte btw-plichtige gebeurtenis.
Is het nodig om het land van verzending te vermelden?
Ja, wanneer een overdracht begint in een ander land dan het land van identificatie, worden de relevante gegevens over het land van verzending in het rapport opgenomen.
In welke valuta zal de verklaring worden opgesteld?
De euro is de norm, maar een land buiten de eurozone kan een eigen nationale munt eisen. De implementatie hiervan in Polen moet nog worden geverifieerd.
Hoe kan ik een eerdere verklaring corrigeren?
Na de oorspronkelijke uiterste inleverdatum wordt de correctie in een latere aangifte opgenomen, doorgaans tot drie jaar na de oorspronkelijke uiterste inleverdatum.
Hoe lang moeten gegevens bewaard worden?
Gedurende 10 jaar vanaf 31 december van het jaar waarin de overdracht plaatsvond.
Het formulier vormt het einde van het proces, niet het begin
De verklaring kan pas worden opgesteld als het bedrijf beschikt over een volledig maandelijks overzicht van transacties, waarden, valuta's en aanpassingen. De volledige context van de hervorming is te vinden in de ViDA 2028-handleiding.

