BTW in Duitsland 2026
In Duitsland wordt de btw geregeld via het Umsatzsteuer-systeem (btw-systeem) en geldt een standaardtarief van 19% vanaf 2026, een verlaagd tarief van 7% en nieuwe regels voor restaurants en elektronische facturering. Buitenlandse bedrijven moeten de regels voor opslag, invoer, OSS, mkb en verlegging van de btw afzonderlijk beoordelen. Taxenlight verzorgt btw-registratie in het buitenland en de doorlopende afhandeling van btw-aangiften in het buitenland.
BTW-tarieven in Duitsland 2026 – een compleet overzicht
Het standaardtarief van de Duitse Umsatzsteuer (omzetbelasting) is 19%, met een verlaagd tarief van 7%. Vanaf 1 januari 2026 is het tarief van 7% permanent van toepassing op eten dat wordt geserveerd in restaurants en cateringbedrijven; voor dranken blijft het tarief over het algemeen 19%.
Dit geldt voor goederen en diensten waarvoor de wet geen voorkeursbehandeling of vrijstellingen biedt.
Het omvat onder meer geselecteerde voedingsproducten, boeken, kranten, personenvervoer en accommodatie.
Het verlaagde tarief geldt voor restaurant- en cateringdiensten. Het is niet van toepassing op dranken, waarvoor over het algemeen het tarief van 19% geldt.
Schuif de tafel zijwaarts →
| BTW-tarief | Producten en diensten die aan het tarief zijn gekoppeld |
|---|---|
| 19%basistarief |
|
| 7%verlaagd tarief |
|
| 0%§ 12 sectie 3 UStG |
|
| Vrijstellingmet recht op aftrek |
Exporten en leveringen binnen de Europese Gemeenschap zijn niet onderworpen aan het Duitse btw-tarief van 0%. |
| Vrijstellingmet beperkte aftrek |
|
Export en intracommunautaire leveringen van goederen kunnen in aanmerking komen voor btw-vrijstelling met recht op aftrek indien aan de materiële en documentatievereisten wordt voldaan. Een apart tarief van 0% is onder meer van toepassing op bepaalde transacties met betrekking tot fotovoltaïsche installaties.
Bekijk de btw-tarieven in de hele EU voor 2026
Bij uitbreiding naar Duitsland is het raadzaam om de tarieven en verplichtingen direct te vergelijken met die van andere EU-landen.
Wanneer heeft een buitenlands bedrijf een Duits btw-nummer nodig?
Voor opslag, import, eigen goederenvervoer en veel lokale transacties is er geen eenvoudige vrijstellingsdrempel op basis van de registratieprocedure. Een in de EU gevestigde onderneming kan echter onder bepaalde voorwaarden wel in aanmerking komen voor de grensoverschrijdende mkb-vrijstelling.
Situaties die een speciale analyse vereisen
- magazijn of Amazon FBA in Duitsland,
- je eigen goederen naar Duitsland verhuizen,
- import en daaropvolgende verkoop vanuit Duitse voorraad,
- lokale leveringen anders dan via de retourregeling, OSS of MKB,
- transacties die zijn uitgesloten van de OSS-procedure.
Het btw-nummer bepaalt niet of het om een vestiging gaat
Het enkel hebben van een Steuernummer of USt-IdNr. betekent niet dat een bedrijf zijn statutaire zetel of vaste vestiging in Duitsland heeft. Dit is een aparte beoordeling, die belangrijk is voor zaken als de btw-verlegging en de elektronische ontvangstbevestiging.
De Duitse fiscale verificatiewet heeft een beperkte reikwijdte en is geen algemene verplichting voor alle niet-EU-bedrijven. Details zijn afhankelijk van de registratieanalyse.
OSS en vrijstelling voor grensoverschrijdende mkb-activiteiten in Duitsland
Dit zijn twee verschillende oplossingen. OSS wordt gebruikt om bepaalde B2C-verkopen af te wikkelen in het land van de consument, terwijl SME een in aanmerking komende kleine onderneming kan vrijstellen van Duitse btw.
Duitse omzetlimiet, gebaseerd op de resultaten van het voorgaande jaar.
Omzetlimiet voor het lopende jaar.
EU-brede omzetlimiet voor een handelaar gevestigd in de EU.
Kan een klein buitenlands bedrijf profiteren van de vrijstelling?
- De procedure werkt niet automatisch
- De ondernemer moet in de EU gevestigd zijn
- Voorafgaande kennisgeving in het land van verblijf en identificatie met het achtervoegsel
EXzijn vereist . - De vrijstelling beperkt het recht om de voorbelasting af te trekken.
OSS-limiet €10.000
De limiet van € 10.000 is een algemene EU-limiet, geen limiet die specifiek voor Duitsland geldt. Boven deze limiet is de btw over het algemeen verschuldigd in het land van de consument en kan deze via de OSS worden verrekend.
OSS vervangt geen lokale analyses voor magazijnen in Duitsland, FBA, eigen goederenbewegingen, lokale leveringen vanuit Duitse voorraden, importen of transacties die buiten het toepassingsgebied van OSS vallen.

Heb je een btw-nummer nodig in Duitsland?
We hebben een aparte handleiding opgesteld over btw-registratie in Duitsland: documenten, ELSTER, Steuernummer, USt-IdNr. en wachttijden.
Ga naar de handleiding voor btw-registratieHoe ziet de huidige btw-afwikkeling in Duitsland eruit?
Een geregistreerde belastingplichtige kan periodieke UStVA-aangiften, jaarlijkse Umsatzsteuer-Jahreserklärung-aangiften en – voor relevante EU-transacties – ZM-aangiften indienen. De frequentie en de termijnen zijn afhankelijk van de situatie van de belastingplichtige.
UStVA
De periodieke aangifte toont de verschuldigde en afgedragen btw.
Jaarverklaring
Geeft een overzicht van de btw-afrekening voor het hele jaar.
ZM
Zusammenfassende Meldung heeft betrekking op relevante intracommunautaire transacties.
Bij maandelijkse afrekeningen kunt u onder bepaalde voorwaarden een "Dauerfristverlängerung" verkrijgen, een permanente verlenging van de betaaldatum met één maand. Meer informatie vindt u in de handleiding voor btw-aangiften in Duitsland.
INTRASTAT in Duitsland – huidige drempelwaarden
INTRASTAT is een statistisch rapport over het goederenverkeer binnen de EU. Drempelwaarden worden afzonderlijk beoordeeld voor import en export.
Drempelwaarde voor de Eingang-richting.
Drempel voor de Versendung-richting.
Formulieren, goederencodes, termijnen, correcties en sancties worden beschreven in de handleiding voor btw-aangiften in Duitsland.
Zie de EU INTRASTAT-drempelwaarden voor 2026
Als u ook goederen vanuit Duitsland naar andere EU-landen verzendt, controleer dan de meldingsdrempels voor de gehele EU.
Hoe kan ik de in Duitsland betaalde btw terugvorderen?
De juiste procedure hangt af van de status van het bedrijf en het type transactie. Niet elke buitenlandse ondernemer vordert de Duitse btw op dezelfde manier terug.
EU-terugbetalingsprocedure
Een EU-bedrijf dient doorgaans uiterlijk 30 september van het volgende jaar een aanvraag in via het administratieportaal van het land waar het zijn statutaire zetel heeft, mits het aan de voorwaarden van de procedure voldoet.
Schikking in verklaringen
Het verschil tussen de voorbelasting en de af te dragen btw wordt in de Duitse btw-aangifte vermeld.
Voor ondernemers van buiten de EU gelden aparte voorwaarden, waaronder de beoordeling van wederkerigheid en de subsidiabiliteit van kosten.
E-commerceverkopen aan Duitsland en btw
Bij online verkoop aan klanten in Duitsland is de belangrijkste vraag of de btw-vrijstelling (VAT OSS)of dat een lokale btw-registratie (VAT DE) vereist is.
Wanneer is OSS doorgaans voldoende?
- U verzendt goederen vanuit Polen rechtstreeks naar de consument in Duitsland
- U heeft geen magazijn in Duitsland
- Goederen worden niet tussen EU-magazijnen verplaatst
- De verkoop is B2C en na overschrijding van de drempel van € 10.000 wordt de afwikkeling via OSS geregeld.
Wanneer is OSS niet voldoende?
- De goederen bevinden zich in een Duits magazijn, bijvoorbeeld Amazon FBA
- U verkoopt lokaal vanuit Duitsland
- je vervoert je eigen goederen naar Duitsland,
- Je importeert goederen in Duitsland voordat je ze doorverkoopt.
Als u niet zeker weet welk model het beste bij uw bedrijf past, is het raadzaam om de logistiek, de herkomst van de verzending en de klantstatus te analyseren voordat u een verkoop start.
Het huidige aansprakelijkheidsmodel voor platformbeheerders is voornamelijk gekoppeld aan het geldige btw-nummer van de verkoper en de door de beheerder geregistreerde gegevens. Het oude papieren certificaat is niet langer een fundamenteel principe voor verkopen op Amazon of andere marktplaatsen.

Weet je niet zeker of je in Duitsland btw moet betalen?
Laten we uw verkoopmodel, magazijnbeheer, OSS, belastingaangiften en fiscale risico's in Duitsland bespreken. Samen bepalen we waar we moeten beginnen.
Opslag in Duitsland – e-commerce en meer
Duitsland beschikt over een uitgebreide logistieke infrastructuur voor e-commerce: Amazon FBA, 3PL-bedrijven, fulfilmentcentra en cross-docking. Voor de btw-berekening is de fysieke opslag van goederen in Duitsland echter de belangrijkste factor.
Soorten magazijnen
- openbare en particuliere douane-entrepots,
- distributiecentra, waaronder Amazon FBA,
- 3PL-distributiecentra voor B2B- en B2C-verkoop,
- cross-docking en snel herladen,
- Gespecialiseerde tijdschriften voor specifieke branches.
Wat betekent dit voor de btw?
Voor de opslag van goederen in Duitsland is doorgaans een Duits btw-nummer vereist. Het Pan-EU FBA-programma kan de logistieke kosten verlagen, maar ontslaat u niet van uw lokale belastingverplichtingen.
Amazon FBA
Onder het FBA-model kunnen goederen tussen EU-magazijnen worden verplaatst. De verkoper moet de rapportages van Amazon bijhouden en niet-transactionele leveringen en aankopen in de betreffende landen correct rapporteren.
De btw-verlegging in Duitsland – wanneer vindt de btw-verrekening plaats?
De verleggingsregeling kan de verplichting tot het afdragen van btw verschuiven naar de Duitse afnemer, met name voor bepaalde diensten en voordelen die door een buitenlandse ondernemer worden verleend. Deze regeling mag echter niet automatisch worden toegepast op elke B2B-transactie of op elke lokale levering van goederen.
Evaluatie van een specifieke transactie
Het type dienstverlening, de status van de ontvanger, de plaats van belastingheffing en of er een Duitse vaste inrichting bij de transactie betrokken is, zijn allemaal belangrijke factoren. Voor onder meer bouwdiensten en bepaalde goederen gelden speciale regels.
De aantekening wordt op de factuur geplaatst wanneer daadwerkelijk aan de voorwaarden voor de verlegging van de btw is voldaan.
Uitgestelde invoer-btw in Duitsland
Bij het importeren van goederen van buiten de EU in Duitsland is de btw (EUSt) verschuldigd. De invoer-btw wordt doorgaans bij de douane betaald, maar de Duitse regelgeving staat uitgestelde betaling toe.
Hoe werkt uitstel?
In plaats van invoer-btw aan de grens te betalen, kan een bedrijf deze vóór de 26e dag van de tweede maand na invoer betalen en vervolgens aftrekken in de btw-aangifte. Dit verbetert de liquiditeit, maar het is nog geen klassieke btw-verrekening in de aangifte.
Zie Zoll's informatie over EinfuhrumsatzsteuerBewilligung
Om van de uitstelregeling te profiteren, moet u een douanevergunning aanvragen bij het betreffende Hauptzollamt. Na goedkeuring kan de betaling door Bundeskasse Trier worden geïncasseerd via het SEPA-Lastschrift-systeem.
Voorwaarden voor het verlenen van toestemming
- Het bedrijf is gevestigd in Duitsland of de EU
- heeft recht op volledige aftrek van voorbelasting
- importeert regelmatig,
- Heeft geen belastingachterstand.
E-facturen in Duitsland in 2026
Vanaf 1 januari 2025 zijn e-facturen facturen in een gestructureerd formaat dat elektronische verwerking mogelijk maakt. Een gewone PDF wordt beschouwd als een "factuur van een ander type", niet als een e-factuur.
B2B tussen binnenlandse ondernemers
De verplichting om elektronische ontvangstbewijzen te ontvangen gaat in vanaf 2025. Tot eind 2026 mag de uitgever met toestemming van de ontvanger ook nog papieren of pdf-bewijzen gebruiken; voor uitgevers met een omzet tot € 800.000 kan de overgangsperiode tot eind 2027 duren.
Buitenlands bedrijf met USt-ID-nummer.
Het enkele feit dat een bedrijf een Duitse btw-registratie of USt-IDN heeft, maakt het nog geen binnenlandse onderneming. Zonder een statutaire zetel, directie of vaste inrichting in Duitsland bestaat er geen automatische verplichting om een Duitse e-Rechnung uit te geven.
B2C en B2G
B2C is niet onderworpen aan dezelfde nationale B2B-verplichtingen. B2G is onderworpen aan aparte regels voor overheidsaanbestedingen en klantvereisten.
Een e-bon betekent niet per se een x-bon. Andere compatibele formaten kunnen ook acceptabel zijn, zoals ZUGFeRD, dat voldoet aan de semantische en technische eisen.
Vier zaken die u moet controleren bij de btw-registratie in Duitsland
Het tarief, het verkoopmodel, de locatie van de goederen en de rechtsvorm van het bedrijf moeten gezamenlijk worden beoordeeld – een Duits btw-nummer alleen beantwoordt niet alle vragen.
Vanaf 2026 zal de cateringsector 7% van zijn omzet uitmaken, terwijl dranken in het algemeen 19% zullen vertegenwoordigen
Export en IDT zijn vrijgesteld en kunnen na het voldoen aan de voorwaarden alsnog worden afgetrokken
Magazijnbeheer, FBA, import en lokale voorraad vereisen mogelijk registratie buiten OSS
Het hebben van een USt-IDNr. leidt niet automatisch tot verlegging van de btw en elektronische afrekening.
Veelgestelde vragen: BTW in Duitsland 2026
Het standaardtarief is 19% en het verlaagde tarief is 7%. Een apart tarief van 0% is van toepassing op relevante transacties onder § 12 lid 3 UStG, waaronder bepaalde fotovoltaïsche installaties.
Voedsel in restaurants en cateringbedrijven is onderworpen aan een tarief van 7%. Dranken blijven over het algemeen onderworpen aan een tarief van 19%.
Ze mogen niet worden omschreven als het Duitse 0%-tarief. Export en intracommunautaire leveringen van goederen kunnen in aanmerking komen voor btw-vrijstelling met recht op aftrek, mits aan de materiële en documentaire voorwaarden wordt voldaan.
Het hangt af van de transactie. Opslag, FBA, import, eigen goederenvervoer en lokale leveringen vereisen vaak een registratieanalyse, maar ook OSS, de verleggingsregeling en het MKB kunnen relevant zijn.
Ja, als het voldoet aan de Duitse limieten en de omzetlimiet van € 100.000 in de EU, moet het een voorafgaande melding indienen in het land van vestiging en ontvangt het een identificatie met de extensie EX.
Niet altijd. OSS kan bepaalde B2C-verkopen verantwoorden, maar sluit onder andere lokale leveringen vanuit een Duits magazijn, eigen goederenverplaatsingen, importen of transacties buiten het toepassingsgebied van de procedure uit.
Over het algemeen wel. Voor de fysieke opslag van goederen en de overdracht naar een Duits magazijn kan een lokaal btw-nummer en een btw-aangifte vereist zijn.
Bij transacties zoals gespecificeerd in § 13b UStG, is het mechanisme, na beoordeling van het type dienstverlening en de status van de partijen, niet automatisch van toepassing op elke B2B-verkoop door een buitenlandse onderneming.
Niet automatisch. Het btw-nummer impliceert op zichzelf geen statutaire zetel of deelnemende vaste inrichting in Duitsland. De verplichting moet worden beoordeeld aan de hand van de status van de partijen en de specifieke transactie.
Een niet-geregistreerd bedrijf kan gebruikmaken van de terugbetalingsprocedure, een geregistreerd bedrijf verrekent het overschot in zijn aangiften en voor een entiteit van buiten de EU gelden aparte voorwaarden.




