Mva-meldinger Finland • 2026

Mva-meldinger i Finland 2026

Publikasjon: 29.06.2026 Oppdatert: 14.07.2026 Lesetid: 14 min

Momsmeldinger i Finland leveres av selskaper registrert i det finske momsregisteret. Denne plikten gjelder også for polske selskaper dersom de har registrert seg for moms i Finland, enten obligatorisk eller frivillig.

I denne veiledningen finner du frister, regler for nulldeklarasjon, MinTakst-prosessen, import av mva., EU-oppsummering av mva., korrigeringer, betalinger og gebyrer. Hvis du bare etablerer forpliktelsen din, kan du også sjekke mva-registrering i Finland.

Plikt

Hvem må levere momsmelding i Finland?

Selskaper som er registrert i det finske merverdiavgiftsregisteret, sender inn erklæringer for periodene som er tildelt av Vero. Denne forpliktelsen gjelder også for perioder med inaktivitet og fortsetter inntil selskapet effektivt er fjernet fra registeret.

Et selskap som bare sjekker om det trenger et MVA-FI-nummer, bør starte med for MVA-registrering i Finland.

Frister

Hyppighet og frister for innlevering av momsmelding i Finland

Standard momsoppgjørsperiode i Finland er én måned. Vero oppgir at fristen for momsdeklarasjon og betaling vanligvis er den 12. dagen i den aktuelle måneden og ikke kan forlenges.

12.

Månedens dag

Standardfristen for mva-melding og betaling. Hvis den faller på en helg eller en offentlig fridag, forlenges fristen til neste virkedag.

M

Månedlig

Den vanligste oppgjørsrytmen. Mars-deklarasjonen sendes inn og betales innen 12. mai.

Q

Kvartalsvis

I prinsippet mulig med en årlig omsetning på opptil 100 000 euro dersom en lengre periode er rapportert eller bekreftet av Vero.

Y

Årlig

Generelt mulig for en årlig omsetning på opptil €30 000. Fristen er slutten av februar året etter.

Plikt
Frist
Praktisk kommentar
Månedlig deklarasjon
12. dag i den andre måneden etter perioden
Standardperiode med mindre Vero har tildelt en annen faktureringsrytme til selskapet.
Kvartalsvis erklæring
12. dag i den andre måneden etter kvartalet
For eksempel avgjøres 1. kvartal innen 12. mai, 2. kvartal innen 12. august og 3. kvartal innen 12. november.
Årlig erklæring
Slutten av februar året etter
Hvis fristen faller på en helg eller helligdag, utsettes den til neste virkedag.
MVA EU-oppsummering
20. dag i den påfølgende måneden
Separat sammendragsinformasjon for utvalgte EU-transaksjoner.

Sjekk perioden tildelt av Vero

Den lengre perioden er ikke automatisk. Bedriften bør sjekke perioden i MinSkatt eller Veros vedtak, og umiddelbart rapportere endringen dersom omsetningsgrensen overskrides. Gjeldende regler er beskrevet i Veros instruksjoner: hvordan fylle ut en mva-melding og når du skal levere og betale mva.

Ingen aktivitet

Nullmomsdeklarasjon i Finland er obligatorisk

Et selskap som forblir i MVA-registeret må sende inn en deklarasjon for den tildelte perioden, selv om det ikke hadde noen aktivitet å dokumentere.

I MinSkatt sendes en oppgave uten aktivitet inn ved å krysse av i Ingen aktiviteter i skatteperioden. For papirskjemaer skriver du 0 i Skyldig skatt.

Oppmerksomhet

0 % salg betyr ikke alltid inaktivitet

Dersom et selskap hadde salg med 0 % sats og fradragsrett for mva., skal ikke perioden behandles som «ingen aktivitet». Slik omsetning skal rapporteres på riktig linje i deklarasjonen.

MinSkatt

Hvordan leverer man teknisk sett en momsmelding i Finland?

Mva-meldinger i Finland sendes hovedsakelig inn elektronisk via MinSkatt. Vero aksepterer også API eller Ilmoitin.fi, og papirskjemaer kreves kun i spesielle tilfeller.

Tilgang til MinSkatt

Sjekk hvem som har myndighet til å handle på vegne av selskapet, og om rådgiveren har riktig fullmakt.

Valg av periode

Velg måned, kvartal eller år, avhengig av faktureringsperioden som er tildelt bedriften din.

Datainnsamling

Forbered salg, kjøp, import, ITC, tjenester, omvendt avregning, korreksjoner og EU-transaksjoner.

Utfylling av feltene

Ikke alle utenlandstransaksjoner ender opp på samme sted. Analyser lokalt salg, import og tjenester separat.

Forhåndsvisning og frakt

Før sending, sjekk totaler, pluss-/minustegn, import, inngående MVA og sammendragsinformasjonsdata.

Betaling eller refusjon

Hvis selvangivelsen din viser at du har skyldig mva., må du betale den innen samme frist. Hvis det er et overskudd, må du sjekke statusen på refusjonen din.

Har du et finsk MVA-nummer og periodiske deklarasjoner?

Taxenlight kan ta over kalenderen, dataforberedelse, sending av deklarasjoner, korrigeringer, mva-import og mva-oppsummering for EU.

Dataområde

Hvilke transaksjoner rapporteres i momsmeldingen i Finland?

Den finske momsmeldingen inneholder felt for innenlands salg, erverv innen Fellesskapet og kjøp av tjenester, import, omvendt momsplikt, EU-salg og inngående moms. Skatteklassifiseringen av transaksjoner er beskrevet i for moms i Finland.

01

Innenlandssalg

Salgsverdi og skyldig mva. føres inn i feltene som gjelder for innenlandssalg.

02

WNT og kjøp av tjenester

Grunnlaget og merverdiavgiften som skal betales ved erverv og kjøp av tjenester innenfor Fellesskapet føres inn i de aktuelle feltene i deklarasjonen.

03

Import av varer

Importgrunnlaget, skyldig mva. og eventuelle fradrag rapporteres i separate felt.

04

Omvendt avgift

Transaksjoner som er avgjort av kjøper rapporteres i samsvar med de aktuelle deklarasjonsfeltene.

05

EU-salg

Salg til andre EU-land rapporteres også med sammendragsinformasjon.

06

MVA belastet

Fradragsbeløpet vises som moms belastet for perioden.

OSS og lokal deklarasjon

OSS-deklarasjonen dekker kun salg som faller inn under den relevante særordningen. Den inkluderer ikke lokalt salg fra et finsk lager, erverv innen Fellesskapet, egne varebevegelser eller importert merverdiavgift som er regnskapsført gjennom en finsk deklarasjon.

Import-mva

Import-MVA i MVA-deklarasjon i Finland

Import rapporteres for den perioden tollvedtaket ble gitt. Datoen som er angitt på vedtaket er avgjørende.

Avgiftsgrunnlaget rapporteres i «Import av varer fra utenfor EU», skyldig mva. i feltet « Avgift på import av varer fra utenfor EU», og fradragsbeløpet rapporteres også som «Fradragsberettiget for skatteperioden». Selv fritatt import kan kreve rapportering av avgiftsgrunnlaget.

Kontroll

Hva må man forberede seg på momsimport?

  • tollvedtak og datoen for utstedelsen av det,
  • avgiftsgrunnlaget for import-merverdiavgift,
  • riktig pris for varene,
  • bekreftelse av retten til fradrag,
  • samsvar med dokumentasjonen for momsperioden.

Kilder for import

Ved import er det verdt å sammenligne Tullis instruksjoner om import-MVA med Veros instruksjoner om hvordan man selvstendig deklarerer import-MVA i deklarasjonen.

EU-transaksjoner

MVA-sammendrag for EU – når skal du sende inn sammendragsinformasjonen?

EU-oppsummeringen av moms er en finsk sammendragsoppgave for utvalgte EU-transaksjoner. Den erstatter ikke standard momsoppgave; den fungerer ved siden av denne og har en annen frist.

Informasjonen sendes inn månedlig, uavhengig av om selskapets vanlige mva-melding er månedlig, kvartalsvis eller årlig.

Når?

Informasjon sendes inn når en finsk MVA-betaler:

  • selger varer til momspliktige i andre EU-land,
  • overfører varer til et annet EU-land,
  • deltar i en trekanttransaksjon,
  • tilbyr B2B-tjenester fakturert av kjøperen i EU.
20.

Frist for sammendragsinformasjon

EU-oppsummeringen for merverdiavgift sendes inn innen den 20. i måneden etter rapporteringsmåneden. Hvis fristen faller på en helg eller en offentlig fridag, forlenges den til neste virkedag.

Overlapper EU-salg, OSS og lokal MVA?

Vi hjelper deg med å skille rapporteringen mellom den finske mva-meldingen, sammendragsinformasjonen og OSS for å unngå duplisering eller manglende transaksjoner.

Hvordan forbedre sammendragsinformasjonen?

Når man korrigerer en EU-oppsummering for MVA, korrigeres dataene knyttet til en bestemt kjøper. I motsetning til en erstatnings-MVA-melding, gjentas ikke alle korrekte elementer. Reglene er beskrevet i Vero-håndboken: EU-oppsummering for MVA.

Negativ saldo

Refusjon av overskytende mva. fra den finske deklarasjonen

En negativ saldo kan refunderes etter at returen er behandlet. Betalinger skjer vanligvis innen omtrent én uke etter at behandlingen er fullført, men ikke før den generelle forfallsdatoen i måneden etter perioden.

01

Brukskonto

Selskapet må ha en gyldig bankkonto registrert i MinSkatt for utbetaling av refusjon.

02

Oppgjør av restanser

Vero kan bruke refusjonen til å dekke restskatt i stedet for å betale hele beløpet inn på kontoen din.

0,5%

Rentesats i 2026.

Rentesatsen på beløpene som refunderes i 2026 er 0,5 %.

Betaling

MVA-betaling i Finland

Hvis mva-meldingen viser et beløp som skal betales, må mva-en betales innen forfallsdatoen som er angitt for den aktuelle perioden. Meldingen må sendes inn før betalingen skjer.

01

Data fra MinSkatt

Bankkontoen og relevant generell skattereferansenummer skal hentes fra bedriftskontoen din i MinSkatt.

02

Erklæring før betaling

Først sender du inn en erklæring og foretar deretter en overføring med riktig beløp og på forfallsdatoen som er angitt for perioden.

03

Forsinket betaling

Renter forfaller også etter forfallsdato. MinSkatt viser det utestående beløpet sammen med påløpte renter.

Taxenlight gir råd

Etter at du har sendt erklæringen, må du kontrollere to elementer separat: om erklæringen er godkjent og om betalingen er gjort med riktig beløp og i tide.

Innstilling

Korrigering av momsdeklarasjon i Finland

Hvis et selskap oppdager en feil i mva-meldingen sin, bør det korrigere den. Den primære korrigeringsmetoden er en erstatningsmva-melding, som erstatter det forrige oppgjøret for en gitt periode.

Erstatningsretur

Erklæringen erstatter hele

Erstatningsreturen erstatter den forrige deklarasjonen i sin helhet. Du må legge inn alle data på nytt, ikke bare de ugyldige feltene.

  • velg riktig periode i MinSkatt,
  • angi årsaken til korrigeringen,
  • skriv inn hele settet med korrigerte data,
  • sende en ny erklæring for perioden.
500 euro

En liten rettelse i neste erklæring

Hvis en feil endrer mva-beløpet med opptil €500, kan det i visse tilfeller legges til en korrigering i neste selvangivelse. Dette må gjøres senest på forfallsdatoen for den aktuelle selvangivelsen. Denne løsningen gjelder ikke bare for informasjonsfeil.

Når er det nødvendig med en erstatningsretur?

Informasjonsfeil og feil knyttet til blant annet EU-mva-fritatt salg, omvendt momspliktig salg og salg beskattet med 0 % sats krever en erstatningsoppgave for den opprinnelige perioden. Feil må rettes uten forsinkelse.

Fare

Straff, renter og momsvurdering i Finland

For sen innlevering av momsoppgaver i Finland kan føre til gebyrer, renter og skattepålegg. Det kan også ilegges gebyrer dersom oppgaven er null eller ikke viser at det skal betales moms.

3 euro

Per dag

For de første 45 dagene med forsinkelse kan boten være €3 per dag, med et maksimumsbeløp på €135.

135 euro

Etter 45 dager

Etter 45 dager kan boten utgjøre 135 euro og 2 % av skatten som er deklarert etter fristen.

15 000

Straffegrense

Maksimumsboten kan være 15 000 euro for hver type skatt.

9,5%

Rente 2026

I 2026 er forsinkelsesrenten på egenbetalte skatter 9,5 % per år.

Situasjon
Mulig konsekvens
Praktisk kommentar
Null erklæring etter fristen
Bot på opptil 135 euro
Manglende salg fritar deg ikke fra å sende inn erklæringen.
Ingen erklæring
Påminnelse, momsvurdering og sanksjoner
Etter at du har mottatt brevet, må du sende inn den manglende erklæringen så snart som mulig.
Sen MVA EU-oppsummeringserklæring
Bot for uaktsomhet 100–200 euro
Fristen for oppsummeringen er forskjellig fra fristen for den vanlige selvangivelsen.
Feil

De vanligste feilene ved innlevering av momsmelding i Finland

De fleste problemene oppstår når et selskap behandler deklarasjonen som et enkelt skjema, i stedet for en repeterbar prosess med datakontroll, betaling og arkivering.

01

Ingen erklæring for inaktivitetsperioden

Et selskap som forblir registrert, må rapportere hver tildelte periode.

02

Forvirring mellom dag 12 og dag 20

MVA-deklarasjonen og EU-oppsummeringen for MVA har forskjellige frister.

03

Import i dårlige tider

Import rapporteres i henhold til datoen for utstedelse av tollvedtaket.

04

500 EUR korreksjon for informative data

Informasjonsfeil krever en erstatningsrapport for den opprinnelige perioden.

05

Rapporter avvik

MVA-deklarasjonen og EU-oppsummeringen for mva. bør inneholde konsistente data.

Adrian Andrzejewski, administrerende direktør Taxenlight
Online konsultasjon

Ønsker du å ordne momsmeldingen din i Finland?

Vi skal diskutere frister, MinSkatt, nullskattemeldinger, import av moms, EU-oppsummering av moms, korrigeringer og prosessen med innsending av data. Etter samtalen vil du forstå hvor risikoene ligger og hvordan du setter opp oppgjørskalenderen din.

Adrian Andrzejewskiadministrerende direktør Taxenlight
Konklusjoner

MVA-melding Finland 2026 – Viktige konklusjoner

Vellykket oppgjør av finsk moms er basert på tre elementer: riktig periode og frist, korrekt allokering av transaksjoner og kontroll av betaling eller refusjon i MinSkatt.

01

Periode og riktig dato

Selskapet rapporterer hver periode som er tildelt av Vero, selv inaktive perioder. Deklarasjoner og betalinger forfaller vanligvis den 12. dagen, og MVA-EU-oppsummeringen den 20. dagen.

02

Import og rettelser

Importmoms beregnes for perioden som følger av tollvedtaksdatoen. Feil korrigeres med en erstatningsdeklarasjon, og forenklingen på opptil €500 gjelder ikke for informasjonsfeil.

03

Betaling og refusjon i MinSkatt

MinSkatt sjekker kontoen, referansenummeret, restanser med renter og refusjonsstatus. En bankkonto fremskynder utbetalingen av overbetalte MVA-er.

Vanlige spørsmål

Vanlige spørsmål: MVA-meldinger i Finland 2026

Ofte stilte spørsmål om frister, MinSkatt, nullmelding, import av mva., EU-oppsummering av mva., korrigeringer og gebyrer.

Hvor ofte leveres momsmeldinger i Finland?

Standardperioden er én måned. En kvartalsperiode er vanligvis mulig for omsetning opptil €100 000, og en årlig periode for omsetning opptil €30 000 hvis en lengre periode rapporteres eller bekreftes av Vero.

Hva er fristen for å levere momsmelding i Finland?

Standard forfallsdato er den 12. dagen i den aktuelle måneden. For månedlig fakturering er dette den 12. dagen i den andre måneden etter faktureringsmåneden.

Kan fristen for mva-deklarasjon forlenges?

Vero påpeker at fristene for mva-melding ikke kan forlenges. Hvis et selskap leverer for sent, kan det ilegges et gebyr.

Må jeg sende inn en nullmomsmelding i Finland?

Et selskap som forblir registrert i merverdiavgiftsregisteret, må sende inn en deklarasjon for den tildelte perioden selv om det er inaktivt. Salg med 0 % sats og fradragsrett må imidlertid rapporteres, og perioden må ikke merkes som «ingen aktivitet».

Hvordan sender jeg inn en mva-melding i MinSkatt?

Deklarasjonen sendes i hovedsak inn via MinSkatt etter at riktig periode er valgt. API og Ilmoitin.fi er også tilgjengelige, og papirskjemaet er kun beregnet for spesielle situasjoner.

Hvordan avregne import-mva i deklarasjonen?

Import rapporteres for perioden som angis av datoen for tollvedtaket. Importgrunnlaget, utgående merverdiavgift og fradragsberettiget merverdiavgift rapporteres separat.

Hva er EUs momsoppsummering?

Dette er finsk sammendragsinformasjon for utvalgte EU-transaksjoner, inkludert salg av varer til momspliktige fra andre EU-land og B2B-tjenester betalt av kjøperen.

Hva er fristen for EU-oppsummeringen av moms?

Sammendragsrapporten må sendes inn innen den 20. i måneden etter rapporteringsmåneden. Hvis fristen faller på en helg eller helligdag, forlenges den til neste virkedag.

Hvordan korrigerer jeg momsmeldingen i Finland?

Den grunnleggende korrigeringsmetoden er en erstatnings-MVA-melding, som erstatter den forrige deklarasjonen for en gitt periode. Alle data må legges inn på nytt.

Når kan en korreksjon på opptil 500 euro anvendes?

Hvis feilen påvirker mva-beløpet med inntil 500 euro, kan korrigeringen i visse tilfeller inkluderes senest innen forfallsdatoen etter at feilen ble oppdaget. Dette gjelder ikke opplysningsfeil.

Hvordan betaler man moms i Finland?

Du må først levere selvangivelsen, deretter bruke bankkontoen og det generelle skattereferansenummeret som vises i MinSkatt. Eventuelle renter som påløper etter forfallsdatoen må også betales.

Hva er straffene og renterne ved forsinket betaling?

For de første 45 dagene er boten €3 per dag, opptil maksimalt €135. Etter det kan den øke til €135 pluss 2 % skatt, opptil €15 000. Forsinkelsesrenten er 9,5 % per år i 2026.

Hvordan fungerer refusjon av overskytende mva

En negativ saldo kan utbetales etter at selvangivelsen er behandlet, vanligvis innen omtrent en uke etter at den er fullført. Vero kan bruke refusjonen på den utestående saldoen, og selskapet må ha en løpende bankkonto hos MyTax.

Katarzyna Andrzejewska
Forfatter av artikkelen

Katarzyna Andrzejewska

MVA-spesialist i utlandet

Hun har jobbet med samsvar med momsregler og andre utenlandske skatter i ni år. Hun jobber direkte med klienter daglig, og forstår utenlandske skatteprosedyrer ut og inn. Hun holder seg oppdatert på endringer i skatteforskrifter og oversetter dem raskt til spesifikt, nyttig og forståelig blogginnhold. Ved å kombinere sin omfattende kunnskap med skatteerfaring kan hun lage innhold som virkelig støtter gründere i deres utvikling i utenlandske markeder.

Bla opp